Sunday 15 December 2019

Car seat hunting

Niat saya membeli carseat adalah untuk keselamatan anak saya yang dah berumur 8 tahun tapi bertubuh kecil ( tinggi kurang 135cm). Tinggi anak kedua saya baru mencecah 106cm. Reminder bukan sebab saman ye hahahaha.. actually ( maaf cakap), saya dah lama tak pakaikan anak sy carseat sejak beliau cecah 8 tahun tahun ini, since sy terikut2 regulation Australia kot ( semasa kami melancong ke Perth, kanak-kanak bawah 8 tahun sahaja diwajibkan pakai seatbelt.) Tapi masa tu tak ambik kira tinggi anak..anak-anak 8 tahun di Australia mungkin lebih tinggi (semestinya lahkan hahaha).

Jadi saya pun mencari-cari lah carseat yang sesuai dengan budget saya di online shopping. Kena hati-hati sebab kena tengok review, mana tahu terbeli yang fake. Berdasarkan perbincangan di group carseat, saya aim nak beli Halford Zeus XT (kenapa saya nak beli..mana pergi carseat merah dulu tu? dah seasoned...span dia dah penyet dan tak selesa utk anak...). Lagipun carseat lama tu ECE R03 punya certificate..dah lama sgt.

"ECE R44 04 is a European approval standard. Child car seats are tested in frontal collisions at 50 km/h and rear collisions at 30 km/h using crash test dummies and measuring instruments designed to see how well the seats protect the test dummies.
 
All child car seats currently being sold in Europe, Middle East and most Asian countries must be ECE R44 04 approved. In most countries ECE R44 03 is not allowed anymore."

Sorry saya lupa di mana sy ambil info ni.

So far saya tgh eyeing satu online shop di Lazada dan dia jual Halford Zeus XT dgn harga RM389.00 free shipping. Kenapa saya tertarik?


  • Rearward facing fits children 0~13kg (0~15 month) Group 0+
  • Forward facing fits children 9 ~32 kg (9month~12years old)
  • Equipped with 5-point safety belt system.
  • Backrest with 4 level reclining position system
  • New-style base, can adjust easily.
  • 3 Positions of belt adjustment to fit children's height
  • With Isofix

Untuk anak saya, bagaimanapun, tak perlu guna 5 point harness tu, nanti dah sampai, kena buka sebab dah ketat utk saiz beliau. Boleh pakai car punya seatbelt je

Untuk info, ada banyak carseat yang lebih murah dalam lingkungan RM200-300, tetapi sy ulangi, hati-hati jangan terbeli yang tiruan ya...pastikan ada iktiraf ECE R04/44 atau R129 i think.

Imej dari google
Kita tunggu sampai nanti saya review okeh? :)

No comments:

Post a Comment