Showing posts with label United States. Show all posts
Showing posts with label United States. Show all posts

Tuesday, 21 February 2017

Kereta Sewa PERCUMA di Australia, New Zealand , US & Canada ( wow betul ke ni?)

Image dari Cheap Car Rental
Yep...it is dream come true bagi mereka yang ingin kan travel dengan less budget! Jom baca!

Sumber: The Ruka

Oh, biasanya mesti ramai yang skeptikal bila digabungkan dua perkara ini: kereta dan percuma. Haha! Jangan risau, mulanya kami pun tidak percaya apabila carian yang dibuat di internet memaparkan perkara ini.
Mulanya niat nak tahu cara untuk dapatkan kereta sewa dengan harga yang rendah sahaja, tiba-tiba dapat rezeki lebih, bukan murah tapi percuma. Serius, percuma!

Benda ni masih tidak dijalankan secara meluas dan cuma terdapat di beberapa buah negara. Hasil carian kami mendapati, buat masa ini perkhidmatan ini cuma terdapat di Australia, New Zealand, Amerika Syarikat dan Kanada.

Perkhidmatan apa?
Transfercar.


Haaa, kalau anda pernah mendapatkan khidmat sewa kereta di luar negara mesti pernah dengar syarikat-syarikat seperti Hertz, Ace Rental Cars, Apollo dan Ezi Car Rental. Syarikat-syarikat ini menyediakan perkhidmatan untuk kita mula dan habis di tempat yang berbeza.

Contohnya, kita boleh mula menyewa di Sydney, Australia dan pulangkan kereta tersebut di Melbourne, Australia.

Jadi, untuk menyusun semula perkhidmatan mereka, setiap kereta perlu dihantar kembali ke tempat asal mereka. Tentu sekali syarikat-syarikat ini boleh sahaja menyewa trak untuk menghantar kereta-kereta tersebut. Tetapi, kalau mereka ada cara yang murah dan mudah, kenapa mereka perlu pening kepala. Kan?


Untuk itu, khidmat mereka-mereka yang ingin menggunakan kereta atau campervan diperlukan. Kiranya mereka dapat gunakan khidmat penghantaran anda dengan percuma, dan anda pula dapat menggunakan kereta mereka percuma. Situasi menang-menang lah kiranya.
Huish, mantap betul orang yang boleh terfikir konsep ini.

Bagaimana nak dapatkan kereta sewa percuma ini?

Layari laman web berikut:

TransferCar Australia
TransferCar New Zealand
TransferCar Amerika Syarikat & Kanada

Setiap perjanjian tersebut diberikan dengan destinasi serta tarikh untuk anda sampai ke destinasi tersebut.Contoh nya


 Kita ambil satu lagi contoh:


Maksudnya, anda ada masa 5 hari untuk bawa kereta ini dari Cairns ke Brisbane.

Macam mana kalau nak tambah hari? Manalah tahu anda hendak berhenti di lebih banyak tempat sebelum tiba di Brisbane kan?

Jangan risau. Anda boleh sahaja tambah berapa hari yang anda suka dengan sedikit bayaran tambahan. Contohnya,




Haa, mudah kan.

Menurut bacaan daripada mereka-mereka yang pernah menggunakan khidmat TransferCar ini, proses untuk mendapatkannya sangat mudah dan tidak beza jauh dengan proses menyewa kereta biasa.

Anda pernah menggunakan khidmat TransferCar ini? Kongsikan pengalaman anda dengan kami.

Jika anda ada sebarang perkongsian berkaitan travel, boleh hantarkan kepada kami dengan PM kami di Facebook: The Ruka atau hantarkan emel ke hai[at]theruka.com.

Komen Dr. Cat: Menarik bukan? just wow...tak sangka wujud benda macam ni .. :)...  meh simpan untuk rujukan akan datang...mane lah tahu..hehehehe

Sunday, 26 January 2014

Travelog USA (18 - 20 Ogos):I'm Coming Home....I'm Coming Home, Tell The World I'm Coming Home

Banyak dah lupa..bila waktu flight etc...

Tapi sememangnya sebab world time berlainan perjalanan pulang memakan masa 2 hari! 18 Haribulan bertolak dari Lansing - Detroit - Amsterdam ke Kuala Lumpur dan 20 haribulan baru sampai!Hari raya kedua beb!...masa ni 1 Syawal jatuh pada 19hb...

Seingat aku lah, 18 hb tu kami bertolak lebih kurang 10 pagi...lepak sambil lunch kat airport(makan roti n minum kopi) ..sampai Detroit airport lepak lagi 4-5 jam..kemudian baru naik flight  ke Amsterdam(perjalanan 8 jam ye)..transit di Amsterdam (Schipol airport) selama 6 jam kemudan baru lah naik MAS Airline ke KL...masa naik MAS tu seronok sgt sebab jumpa pramugari n promugara bersembang2 dengan kita..hahaha gila homesick!(nota: aku rasa kan...masa aku naik MAS ni..aku naik penerbangan MH 17 ....sebab memang tak ada flight lain dah)..dan memang lalu Ukraine pun bila rujuk tv yang kat depan seat tu..tv tu ada map simulation tunjuk kita tengah di ruang udara mana O_O, ngeri pulak bila teringat....masa tu tak ada bergolak antara Ukrain & Russia....

Berbalik kepad aktiviti di airport : jalan2, shopping2 keychain n FM, lepak2, duduk2 ngangaaa tgk gelagat orang hahahaahaha....bosan gila menunggu....

Sampai ke KLIA, kami semua seramai 5 orang dari Malaysia ni(3dari Sabah,1 dari Sarawak and aku dari Johor) pun berpecah untuk kembali ke temnpat masing2..deme tunggu connecting flight..aku dijemput pemandu jabatan untuk pulang ke Kluang...










Saturday, 25 January 2014

Travelog ke USA..17.08.2012: Iftar at Hazewinkel Family's House

Day 6( Dinner kat rumah Kak Malati-Clara's cousin) - 17 Ogos

Terima kasih tak terhingga kepada sis Malati Hazewinkel n family...sedikit sebanyak terubat rasa rindu kat lemang n rendang hehehe..lemang microwave tuuuu..kelaaasss....
Ada feeling2 cite Superman "Smallville" sikit...nyanyi sikit...~somebody saveeeee meeee....~ ok dah2....sunset sebenar lagi cantik, pakai hp je, DSLR tinggal kat apartment...sebab taks angka rumah Sis Malati ni di kawasan yang sgt cantik mcm ni...dalam corn field


Cantik rumahnya...


Mr. Hazewinkel pengumpul vintage cars...yang aku baca online, memang ramai Americans yang suka kumpul vintage cars

Hannah, anak Sis Malati




Ku bawa baklava di kedai Arab sebelah2 apartment yang kami stay...

Travelog USA...15.08.2012 hingga 16.08.2012: Kroeger's Milk Plant,Green Meadows Farm, Detroit & Iftar at Prof Karim's House

Amaran:entry ni super duper panjang.....^_^

Day 4( 15/08/2012


Classes, lawatan dan jalan2. ...mula - mula ke Kilang Susu Kroeger( Kroeger's Milk Plant),Green Meadow Farm, Livonia, Michigan & akhir sekali dibawa ke Detroit aka motor city.


Duh...patutlah Dr Nanda bawa kami gi tengok2 kereta kat bangunan GM(General Motors).Bila balik baru aku teringat, Detroit kan motor city hahahaha....berangan n tido lagi time jalan...teringat anak2 n encik hubby...hari2 skype..huhu ... 

 Masa lawatan nak habis(jam 7 malam gitu)...Dr Nanda our lecturer ajak kitorg makan kat Subway di bangunan GM tu...I say..aku dah was2 dah...lagipun tgh puasa...Clara makan kat sana sebab dia nonmuslim kan and Farah beli tapau..Farah ckp "aku yakin sebab aku ambil yang inti sayur je.."..aku pulak was2, so aku tak beli apa2..tunggu balik bilik...tapi sebenarnya, lepas tu aku buka puasa dalam kereta dalam perjalanan balik dengan cookies & air...maghrib jam 8.30 petang masa ni..summer kan..siang lagi panjang dari malam...

Sebelum sampai ke Kroeger Milk's tu, kami melintasi pekan Elsie...sunyi je pekan ni tau...very pretty and calm town...dalam 2 jam baru sampai ke Kroeger(dari apartment).Aku jetlag gila, tido mati dalam kereta...sampai aku rasa lecturer tu macam bengang tgk aku tido -bgn-tido -hahahaha..teruk woi jetlag...malam aku berjaga, siang aku asyik tertido dalam kelas!

 



Gambar-gambar dalam plant adalah sulit...masa masuk, barang2 kita mcm beg, handphone & kamera tak boleh bawa masuk..sebab menjaga kerahsiaan syarikat,so ambil kat luar jelah..

with My Sarawakian friend( Mrs. Clara) and Sabahan Friend( Mrs. Farah)

My friend from Moldova( sebelah Russia), Mrs. Alena Apostol ..dah anak dua dah..Alena apesai ko tinggi sangat..huhuhu











Comel kan anak lembu ni?

 

Ini gambar-gambar di Detroit...














Day 5 ( classes dinner at Dr Karim's ) - 16 Ogos 2012
Siang: classes....kat Diagnostic Center aka DCPAH(Pusat Kajian Penyakit Haiwan) , MSU....

Malam..buka puasa kat rumah lecturer....Seperti dilihat..makan, makan and makan...(waktu malam je yeh...kan ke bulan puasa tu..hehehe)