Sunday 29 March 2020

COVID19: STOP CARI GLOVES!!

From FB

Mohammad Khairul Azhan
Kami staf KKM tak pakai pon glove kalau keluar pegi pekan ke, pasar ke, isi minyak or di bank. Kami guna waktu kerja je. 

Saya perhati ramai dari kita yang mula cakna berkenaan cara2 untuk mengurangkan transmisi jangkitan. Guna hand sanitiser, cuci tangan dengan sabun, pakai mask, guna glove dan lain-lain. Korang yang pakai glove tu nak tanyala, macam mana cara korang pakai? Macam mana cara korang buka? korang buang kat mana? 

Macam2 korang pegang, sana sini korang sentuh. Glove tu dikira tercemar bukan boleh buang suka2. Kitorang buang dalam tong kuning tu. Tong plastik hitam untuk sampah domestik biasa. Takleh campur. Tengok tong sampah dekat pasaraya tu, bersepah dengan glove. Tepi2 tong pon ada glove yang jatuh2. Kesian makcik cleaner kena kutip glove korang tu. Dah makcik cleaner terdedah pada risiko jangkitan. Macam mana kalau makcik cleaner tu mak atau saudara mara korang? Belum lagi yang budak2 kutip buat belon. Saya pernah tengok depan mata saya sendiri.

Tanpa korang sedari, tindakan korang pakai glove & cara pelupusan yang salah buatkan korang lagi terdedah pada virus dan patogen lain tau. Dan lebih teruk korang sebenarnya yang bantu merebakkan lagi virus ni.

Take home message:

1. Tak perlu guna glove jika boleh cuci tangan dengan sabun / hand sanitiser
2. Nak guna glove, make sure korang boleh lupuskan dengan betul.
3. DUDUK RUMAH
4. Kerajaan dah bagi macam2 untuk kita, jadilah rakyat yang berterima kasih. Jangan degil jangan kufur nikmat.


No comments:

Post a Comment