On a heavier note... dah 2-3 hari viral tentang ibu yang mengelar bayi sendiri sehingga mati.Bayi berumur 2 bulan....ibu baru habis pantang... bila baca tentang kes ni, terus saya terdetik..ini mesti post partum depression(PPD) atau post partum psychosis (PPP).Atau nama dalam bahasa melayu dia..meroyan. Ramai yang suka buat lawak pasal meroyan ni. Kalau isteri membebel..:"ish..awak ni meroyan ke apa?"Kalau ibu membebel..mungkin anak akan berkata dalam hati" datang dah royan dia.."
Meroyan ni satu penyakit.bukan main-main. Ikut statistik, setiap 1000 ibu melahirkan, ada 1 orang akan kena PPD/PPP ni.Bukan juga soal ibu itu ada masalah mental ya..sebab mana-mana ibu boleh kena, tak kira bangsa, tak kira status pendidikan, tak kira tahap kesihatan mental. Ada sahabat bercerita, seorang wanita yang bertudung labuh, gelak pun tak berbunyi..suara rendah je tak pernah menjerit malah memekik pada anak-anak, bila kena meroyan, macam tak kenal ahli keluarga sendiri, malah tak kenal bayi sendiri. Syukur alhamdulillah beliau pulih kerana semasa serangan PPD/PPP tu suami, ibu dan ibu mertuserta adik beradik sangat supportive dan banyaknya suami beliaulah yang uruskan beliau dan anak-anak semasa beliau sakit.
Jadi ukuran iman /akhlak yang kurang bukan lah sesuatu yang menjadi punca meroyan. Kes sebelum ni, seorang ibu berbangsa Cina mencampakkan anak dari tingkat 10. Ada juga kes meroyan berlarutan sehingga anak -anak dah besar remaja pun(ibu memaki hamun, memukul , memekik2 bhasa tak sepatutnya sehingga anak pun stress)....Cuma bezanya kemurungan begini samada, mild, medium atau severe.Kalau tahap severe, si ibu akan mencederakan diri sendiri , bayi atau orang lain.Saya bukan lah seorang pakar, tapi saya seorang ibu.Jadinya setiap ibu juga melalui fasa tekanan selepas melahirkan, syukurlah saya cuma merasa post partum blues ( yang biasanya makan masa berhari-hari sahaja). Menurut pembacaan saya ada 3 fasa kemurungan selepas melahirkan iaitu
1.Post partum blues - biasanya ibu akan murung beberapa hari dan pulih selepas itu(mood swing, tiada selera makan, monyok, sedih , marah tiba-tiba)
2.Post partum depression - ibu boleh murung sehingga berbulan-bulan( sama macam post partum blues tapi lebih lama, mungkin ibu akan ignore bayi atau membenci bayi)
3.Post partum psychosis- fasa di mana ibu mendengar suara bisikan ( halusinasi), melihat benda- benda pelik(delusi),mencederakan diri atau bayi atau orang lain.(biasanya dalam masyarakat melayu akan dikaitkan dengan rasukan hantu,jin, iblis dll.- makhluk ghaib itu memang wujud namun ada sebabnya dan puncanya kenapa gangguan berlaku.Wallahualam dan kun fayakun...)
Rujukan:Postpartum Psychosis
Saya kongsikan juga tulisan Dr. Nadrah Ariffin, memang panjang tetapi saya sangat suka membacanya sebab beliau menulis tanpa bias.
Apabila Nadrah Arifin tidak terbendung fikirannya, lalu dia menulis.
***********************************************************************************
Sebenarnya terlalu banyak yang ingin diperkatakan, diluah, dirumus, dan
disimpulkan. Namun, tak termampu untuk saya buat menerusi laman FB. Ini
kerana saya seorang yang kurang selesa berbicara melalui media sosial,
tapi lebih selesa bercakap secara terbuka di alam nyata. Ya, saya
seorang yang agak konservatif dalam hal meluah komen di media sosial.
Tetapi pada hari ini, rasanya saya perlu meluahkan juga apa yang
terkandung dalam fikiran saya. (Peringatan: Tulisan ini adalah luahan
pemerhatian dan kesimpulan dari pemerhatian saya sendiri yang
digabungkan hasil pengalaman sebagai aktivis sokongan penyusuan ibu dan
proses pembelajaran dalam kesihatan awam).
______________________________________________
Kejadian ibu (terutamanya selepas bersalin) mencederakan/membunuh bayi sendiri.
Ini BUKAN PERTAMA KALI kejadian seumpama ini diwarwar dan ditular di
media-media yang ada, baik media elektronik mahupun media sosial. Dengan
adanya keupayaan media sosial pada hari ini, penularan berita sensitif
yang mampu mengusik sanubari dan menyentuh perasaan ramai pihak seperti
ini amat cepat sehingga mampu mencetus perbalahan atau meraih simpati
masyarakat. Pada pandangan saya, situasi ini adalah satu peluang untuk
menaikkan sensitiviti ramai pihak kepada kejadian seumpama ini (DAN
ianya juga boleh menjadi suatu yang negatif sekiranya elemen penularan
tak beretika tidak dikawal). Kejadian yang berulang kali yang perlu
diselusuri puncanya, pengaruh lateral yang memangkin kejadian, harapan
pencegahan dan penyelesaian, dan advokasi kesihatan mental di kalangan
rakyat Malaysia khususnya.
IBU, seorang yang
dipertanggungjawabkan sebaik wujudnya janin dalam rahimnya, sehingga
saat kelahirannya, dan sepanjang proses pembesaran si bayi. Peranan
seorang ibu amat mulia dan penting dalam mencorak si bayi untuk menjadi
harapan negara. Namun, apa yang diperhatikan, wujudnya kepelbagaian
"anggapan peranan" atau "role expectation" di dalam masyarakat kita.
Antara kepelbagaian peranan yang wujud dalam masyarakat ialah
(bergantung kepada agama, budaya, bangsa, latar belakang sosial dan
ekonomi serta pendidikan keluarga dan komuniti setempat):
1. Ibu
perlu menjaga diri sendiri sewaktu mengandung untuk memastikan
tumberasan bayi yang baik termasuk dari segi nutrisi dan emosi.
2.
Ibu perlu menjaga bayi sepenuhnya selepas kelahiran. Fungsi yang paling
penting di sini adalah untuk melaksanakan penyusuan ibu yang tidak
dapat dinafikan lagi kepentingannya dari sudut sains kesihatan si ibu
dan bayi.
3. Ibu juga perlu menjaga seluruh keluarganya, termasuk
perihal pengurusan anak yang lain atau pengurusan makan minum suami dan
aturan rumah sebagainya.
Berdasarkan 3 "role expectation" di atas,
kemampuan si ibu lalu "diukur" oleh ahli keluarganya dan masyarakat.
Sememangnya tidak dinafikan bahawa peranan-peranan di atas adalah yang
sepatutnya dilaksanakan oleh ibu (Ya, saya juga meletakkan expectation
yang sama, namun bacalah hingga habis tulisan saya ini).
Akan
tetapi, IBU atau wanita itu adalah salah seorang ahli penting dalam
sebuah keluarga, mahupun dalam komuniti setempat. Ini bermaksud, untuk
menjayakan peranan-peranan di atas, ia juga melibatkan satu sistem,
iaitu sistem keluarga dan sokongan lateral (melibatkan komuniti
setempat, sokongan perkhidmatan kesihatan dan sosial, dan seterusnya):
1. Suami
2. Ibubapa sendiri/mertua
3. Adik beradik (sendiri atau ipar duai)
4. Jiran setempat
5. Anggota kesihatan dalam komuniti
6. Komuniti setempat (contohnya rukun tetangga, JKKK dsbnya)
7. Dan liputan tanggungjawab yang lebih luas dari yang ke 6.
Apabila wujud kepincangan tanggungjawab sokongan kepada ibu dari No. 1
hingga No. 7, maka akan timbullah rasa tekanan kepada ibu dalam memenuhi
atau melaksanakan "role expectation" kepadanya. Jika dalam bidang
perubatan psikiatri, keadaan ini digariskan bermula sebagai tekanan
biasa, yang boleh memasuki fasa "mild depression", kepada tekanan teruk
"severe depression", mahupun mula memasuki fasa psikosis ("psychosis").
Saya tidak akan menulis tentang fasa tekanan ini kerana ianya adalah
keadaan yang agak "advance", namun boleh dicegah melalui pengesanan
tanda-tanda awal pada si ibu.
Maka, bertebaranlah slogan seperti
"POSTPARTUM DEPRESSION IS REAL" di media sosial. Istilah yang sering
digunakan dalam masyarakat kita adalah MEROYAN selepas bersalin.
MEROYAN @ POSTPARTUM DEPRESSION
Mudah untuk kita menuturkan. Mudah untuk kita mengadili berita ibu yang
mengalaminya, samada hingga melibatkan nyawa bayi atau tidak.
Antara komen atau luahan masyarakat yang selalu kita dengar/baca:
1. "Takkan tak ada perasaan sayang dalam hati ibu ni, hingga sanggup buat begitu kepada bayinya?"
2. "Kejamnya!" atau "Gila kot."
3. "Kesiannya bayi dia"
4. "Patut hukum je ibu macam ni"
5. "Mana pergi suami dia? Takkan tak tengok isteri tu keadaan macammana?"
6. "Kesiannya ibu ni, tekanan kot."
dan pelbagai lagi ragam komen manusia.
Bayangkan si ibu sendiri kelak dapat membaca pelbagai komen negatif
yang menyalahkannya, atau keluarganya dapat membaca segala komen
sedemikian, apa rasa mereka terutama si ibu ya?
Kita hanya
menaikkan lagi perasaan BERSALAH, menimbulkan STIGMA kepada si ibu
terutamanya. Ianya satu perasaan yang amat berat. Apatah lagi si suami,
sudah tentu terkesan juga dengan pelbagai komen yang ada. Si suami juga
perlukan sokongan yang sepatutnya. (Oleh itu, salah satu nasihat saya,
apabila menulis komen terhadap perkara ini, simpanlah komen negatif
dalam hati anda, zahirkan komen positif yang boleh membantu si ibu
kemudian).
Untuk anda mengetahui tanda awal, pertengahan dan
lewat meroyan atau postpartum depression/psychosis ini, anda boleh
"google" saja atau mana-mana pakar psikiatri yang membaca post saya ini
boleh bantu senaraikannya (saya tak lalu nak tambah panjang lagi di
sini).
STIGMA meroyan sebenarnya amat berat kerana sejak dahulu
lagi masyarakat mengaitkan dengan "GILA". Apatah lagi dalam masyarakat
melayu sendiri sering mengaitkan kejadian meroyan ini dengan pengaruh
mistik seperti dirasuk dan sebagainya. Apa perasaan anda sekiranya
dilabel sebegini?" Kalau terkena diri sendiri, barulah merasanya kan?"
Ini pernyataan biasa yang akan kita dengar. Namun, tak perlu untuk
merasakannya sendiri. Kita semua mampu UBAH budaya ini.
APA YANG
BOLEH KITA BUAT?
Berikut adalah panduan umum yang boleh kita semua baca
dan praktiskan, tidak kiralah samada kita adalah si suami, si ibu bapa
atau mertua, si jiran, si kawan sekerja, si
adik/abang/kakak/makcik/pakcik, si anggota kesihatan, mahupun si ahli
komuniti:
1. Jadi lebih sensitif.
Apabila kita dapati ada
individu sekeliling kita yang bakal menjadi ibu atau bapa, hormati dan
bertimbang rasa kepada mereka. Mereka ini mungkin adik-beradik, kawan,
saudara mara dan jiran kita. Perasaan individu yang bakal menimang
cahaya mata amat bercampur baur, iaitu rasa seronok, bimbang mahupun
sedih. Perasaan bakal ibu dan bapa ini amat dipengaruhi oleh keadaan
biologi dan sosial mereka seperti tahap kesihatan si ibu mengandung,
tahap kesihatan bayi yang dikandung, keadaan di rumah, keadaan tempat
kerja ibu mahupun bapa, dan sebagainya. Setiap individu boleh
dipengaruhi oleh faktor berbeza. Oleh itu, jika kita mempunyai perasaan
bertimbangrasa kepada mereka, lebih mudah untuk kita mendekati,
menyelami perasaan mereka, seterusnya mengesan tanda awal tekanan yang
mungkin memasuki fasa kemurungan.
Dalam pengalaman saya membantu ibu
yang meminta sokongan penyusuan ibu, ada juga ramai yang sebenarnya
merasa tidak yakin untuk menyusukan bayi mereka bukan kerana
ketidakmampuan menghasilkan susu ibu, tetapi lebih dipengaruhi oleh
orang sekeliling yang kadang-kadang saya simpulkan sebagai kurang
timbangrasa terhadap si ibu yang berusaha menyusukan bayi.
2. Tawarkan bantuan.
Bantuan kepada ibu yang baru menimang bayi amat penting. Tak perlu kita
persoalkan status ibu, contohnya "Ini bukan anak pertama, dah masuk
anak kedua/ketiga/keempat dah. Patutnya dah tahu nak buat macammana."
Bantuan yang diperlukan ibu mungkin berbeza sewaktu dia pertama kali
menimang bayi, atau kedua kali, atau ketiga kali dan seterusnya. Ini
kerana fasa hidup sentiasa berubah mengikut peredaran zaman dan
perubahan status ekonomi semasa. Oleh itu, tawarkan bantuan sewajarnya,
yang praktikal adalah digalakkan. Bantuan tidak semestinya dari segi
wang ringgit. Paling tidak, menjadi seorang yang bertimbang rasa juga
adalah satu bentuk bantuan. Paling tidak, doakanlah kesejahteraan dan
kemudahan untuk ibu tersebut.
Sistem bantuan juga boleh dirangka
dan dibentuk. Melalui pemerhatian saya, apabila kita bercakap tentang
"sistem", semuanya mengharapkan "sistem" yang diwujudkan oleh pihak
berwajib, contohnya kerajaan setempat. Saya akan tulis komen saya
tentang "sistem" ini kemudian.
3. Tahu saluran yang perlu apabila ibu berpotensi tekanan dikesan.
Tidak kira samada anda si suami, ibubapa/mertua, sahabat handai dan
sebagainya, kita perlu tahu kepada siapa untuk kita ajukan "concern"
kita. Bukan hanya tahu menulis di ruang mukabuku masing-masing.
Kebiasaannya rujukan paling hampir adalah kepada anggota kesihatan
terdekat dengan si ibu. Sekiranya kita tidak tahu anggota kesihatan yang
mana, tanyalah kepada mana mana anggota kesihatan yang anda kenali
untuk dia menyarankan anggota kesihatan terdekat berkenaan.
Saya
tidak mahu menulis panjang tentang APA YANG KITA BOLEH BUAT. Cukup
sekadar 3 saranan di atas. Kerana kalau terlalu panjang, takut tak
terhadam oleh anda semua.
SISTEM.
Amat formal perkataan ini.
Namun sebenarnya, kita semua sudah memang menjadi ahli SISTEM. Sistem
yang akan saya tulis di sini adalah sistem sokongan kepada si ibu atau
suaminya.
Sistem sokongan untuk si ibu boleh terbahagi kepada tiga:
1. Sistem formal --- Sistem ini biasanya dibentuk oleh pihak berwajib.
Contohnya, Kementerian Kesihatan Malaysia, Jabatan Kebajikan/Kementerian
Pembangunan Wanita dan sebagainya. Ianya membentuk rangka sokongan yang
membolehkan si ibu dijaga kesejahteraan dan kesihatannya. Sistem formal
tidaklah sentiasa sempurna memandangkan ahli sistem formal juga adalah
manusia biasa yang kebiasaanya menggendong sistem sokongan formal
sebagai tugas hakiki dan pada masa yang sama menggalas tanggungjawab
penting membina keluarga masing masing.
2. Sistem separa formal ---
Sistem separa formal ini dibina oleh organisasi lain yang mempunyai
tujuan sama dengan sistem formal. Contohnya badan bukan kerajaan (NGO),
mereka memainkan peranan penting dalam memberi input kepada sistem
formal. Dalam sokongan kepada si ibu yang menjadi asas tulisan ini, NGO
membantu mengenalpasti kelangsungan pelaksanaan atau halangan di
peringkat komuniti khususnya, dalam menyokong si ibu dan keluarganya.
Malah, ada antara NGO ini yang advance yang boleh membantu sistem formal
untuk sokongan si ibu dan keluarganya. Sistem separa formal juga ada
yang dibentuk melalui perlaksanaan sistem sokongan di tempat kerja
(kerja yang formal mahupun tidak) oleh majikan, contohnya kelonggaran
tugas tertentu kepada si ibu atau suaminya.
3. Sistem tidak formal
--- Inilah sistem yang kebiasaannya tidak disedari oleh kita, yang
sebenarnya kita semua berada dalam sistem sokongan tidak formal. Apabila
kita tidak sedar, kita lebih mudah menghalakan tanggungjawab sokongan
itu kepada sistem formal yang ada. Dalam hal si ibu dalam berita
menyayat hati ini, ramai juga yang mahu menuding jari kepada sistem
kesihatan formal (seperti anggota kesihatan yang berada berdekatan)
kerana tidak dapat mengesan tanda tertekan atau kemurungan pada si ibu,
mungkin). Yang sebenarnya, sistem sokongan tidak formal inilah yang
membantu secara sinergi dengan sistem formal. Ianya seperti saling
melengkapi. Bagaimana hendak berfungsi sebagai ahli sistem sokongan
tidak formal ini? Jadilah sekurang-kurangnya seperti apa yang saya tulis
di bawah tajuk "APA YANG BOLEH KITA BUAT" di atas. Sistem sokongan
tidak formal yang berfungsi baik hanya boleh dilaksanakan oleh kita
semua. Kita yang mencorakkan sistem ini, kita yang meletakkan STIGMA,
kita yang meletakkan TEKANAN kepada ahli dalam sistem ini, contohnya si
ibu dalam cerita ini. Oleh itu, berazamlah untuk berubah bersama.
Sedarlah, sistem sokongan TIDAK FORMAL, iaitu kita semua, yang PALING
PENTING dalam pencorakan sistem sokongan formal mahupun separa normal.
Ini yang saya pelajari dari sudut anthropologi iaitu cara pemikiran,
budaya yang kita pegang mencorakkan tindak tanduk, termasuk cara kita
meletakkan expectation kepada fungsi si ibu, suaminya. Bantu ubah diri
kita sendiri juga untuk mencorak sistem sokongan kepada si ibu dan
keluarganya kepada yang lebih membina dan positif. Sama sama kita doa
supaya kejadian sama tidak berulang lagi, si ibu dan keluarganya dapat
dibantu untuk dipulihkan semangat, jati diri, dan keyakinan melalui hari
mendatang memandangkan kejadian yang telah berlaku sudah pun menjadi
sejarah dalam hidup mereka dan parut yang tidak dapat dihilangkan
selamanya. Mari bantu mereka yang pernah melalui kejadian seumpamanya.
Maaf kalau tersilap bahasa. Sekadar penulisan dari insan yang jahil.
Penulisan yang sekadar cuba untuk meluah apa yang terbuku di minda, juga
cuba untuk diri sendiri berubah. (Nadrah Arifin - 5 Feb 2017, hujung
minggu yang sibuk).
____________________________________________________
Nota kaki dari saya, Dr Cat : it takes two to tango.
good info! tq
ReplyDeletesalam perkenalan :D