Saturday 5 January 2019

Madinah Almunawarrah: Masjid Quba, Kebun Kurma dan Jabal Uhud

Itinerary seterusnya ialah ziarah luar ke  tiga lokasi ini. Kami bertolak selepas sarapan pagi, dalam jam 8 pagi.

Lokasi pertama adalah Masjid Quba 



Masjid Quba’ adalah masjid pertama yang dibina oleh Rasulullah S.A.W ketika berhijrah dari Makkah ke Madinah. Dalam hal ini, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “ Sesiapa yang pergi ke Masjid Quba’ dari rumahnya dalam keadaan berwuduk dan solat sunat dua rakaat di dalam masjid berkenaan, ganajarannya adalah satu pahala umrah.
Masjid Quba’ dibina pada tahun 1 Hijrah atau 622 Masihi. Ia terletak di sebelah tenggara kota Madinah dan hanya kira-kira lima kilometer dari Masjid Nabawi. Ia menjadi lokasi pertama dalam setiap ziarah luar di kalangan jemaah haji dan umrah.
Justeru, bagi mereka yang mahu merebut ganjaran sekali umrah tidak melepaskan peluang keemasan untuk berkunjung ke Masjid Quba’ saban hari.
Ini saya petik dari sini --> Baca lebih lanjut

 
Jemaah yang terbatal wudhuk, jangan risau, ada je tempat wudhuk.Tapi memang ramai ke sini, jadi berasak-asak juga. jadinya sediakan je botol spray lebih mudah. Ruangan solat wanita agak kecil tak sebesar seperti Masjid Nabawi, tetapi memang ni masjid kedua terbesar selepas Masjid Nabawi. Di sekeliling Masjid Quba juga rancak dan meriah dengan jual beli kurma, coklat, buah-buahan seperti delima, anggur dan limau. Tapi tak sempat nak pusing-pusing pasar, kami diberikan 45 minit je di sini. Dalam masa 45 minit tu nak ambil wudhuk (kalau terbatal), nak solat Dhuha, solat sunat 2rakaat, dan solat taubat.Bas parking jauh jugak lebih kurang 700 ke 800m dari pintu masjid sebab terlalu banyak bas! Tapi kan, kalau rajin dan tak penat, boleh ambil teksi dan datang solat sunat di sini setiap hari pun boleh.






Wajiblah bergambar kan...ada jemaah Singapura tolong ambil gambar..masa ni kami memang terpisah lelaki dan wanita pintu masuk berlainan..

Kebun Kurma

Dipenuhi jemaah Malaysia dna Indonesia

Kemudian mutawif bawa kami ke kebun kurma. Tapi tak pula dibawa melawat kebun betul..cuma kedainya je hehehe.

Yang bestnya satu je lah, boleh makan kurma sepuas hati sebelum membeli..kurma bermula dengan harga 30 riyal sekilo sehinggalah mencecah 100 riyal sekilo. Biasanya kurma ajwa yang mahal ( start dengan 70 riyal sekilo). Ada juga jual coklat dan kekacang , di sini.

Jabal Uhud
Bukit /Gunung Uhud tu yang dataran bukit panjang di belakang tu ya..ada bukit kecil di hadapan masjid, ramai yang mendaki untuk bergambar.Tingginya tak sampai 70m pun.



Saya petik artikel dari sini ya..selanjutnya boleh sambung baca di link TravelDream

Tak seperti gunung atau bukit lainnya di Kota Madinah, Jabal Uhud memiliki keistimewaan tersendiri. Bahkan Jabal Uhud adalah salah satu bukit yang dijanjikan kelak ada di surga.
" Jika kita hendak melihat bukit yang terdapat di surga, maka ziarahlah ke Bukit Uhud. Nabi SAW bersabda, 'Bukit Uhud ialah salah satu dari bukit-bukit yang terdapat di surga'," demikian hadis yang diriwayatkan HR Bukhari.


Bukit Uhud atau Jabal Uhud ialah sebuah bukit berjarak 5 kilometer di sebelah utara Kota Madinah dengan elevasi keagungannya sekitar 1.077 meter di atas permukaan laut. Bukit ini selalu diingat oleh umat Islam sebab di lembah gunung ini pernah terjadi pertempuran besar antara pejuang Islam dan kaum kafir Quraisy pada 15 Syawal 3 Hijriah (Maret 625 Masehi) yang mengakibatkan 70 pejuang Islam mati secara syahid.


Suatu ketika, Rasulullah SAW sedang bersama-sama Sayyidina Abu Bakar RA, Sayyidina Umar Al-Faruq RA, dan Sayyidina Utsman bin Affan RA. Setelah keempatnya sedang di puncak, terasa Gunung Uhud bergetar.


Rasulullah SAW kemudiannya menghentakkan kakinya dan bersabda, " Tenanglah Wahai Uhud. Di atasmu sekarang ialah Rasulullah seorang shiddiq dan dua yang kelak akan mati syahid."

Tak lama setelah itu Uhud berhenti bergetar. Demikianlah tanda kerinduan dan kegembiraan Uhud menyambut Rasulullah.

Di lembah bukit ini jugalah terjadinya peperangan Uhud dan para syuhada disemadikan di sini.(bacaan lanjut) Di kaki Bukit Uhud terdapat sebuah masjid bernama Masjid Sayiddul Syuhada.



Gambar di sini ada yang terdelete huhu...ini je sebahagian yang ada..jemaah lain ad ayang tidka mendaki, mereka berjalan-jalan di abwah je pergi ke pasar di bawah juga

Ada pasar di hadapan masjid Sayiddul Syuhada



Seterusnya dalam jam 11 pagi kami dah kembali ke hotel, dan bersiap-siap untuk solat zohor pula...petangnya selepas asar aktiviti bebas, jadi saya dan suami keluar berdua pusing-pusing sekitar hotel smabil mencari kedai dobi hehehe...

Di bawah ,sebelah kiri hotel ada kiosk fast food(sama bangunan dengan hotel) ada kebab, broast ape tah..hihi..sy pernah beli kebab ayam je..kat hotel pun asyik hidang daging jadi lama-lama rasa mcm jemu pula nak mkn daging. Sini ad ejual aiskrim jugak..tapi Madinah sejuk.so sy beli sekali je pastu tak rasa nak makan aiskrim hahaha (4 riyal- lebih kurang harga sundae Mc D je kih2)

Haa...biasa tgk kedai 2 ringgit..ni kedai 2 riyal :P

Banyak kedai jubah

1 helai 25 riyal

Jadi best friend dah dengan Ahmad ni ha sebab asal lalu je suami mesti sembang dgn dia ni ..belinya tak jugek kih2...suami tanya Ahmad, kenapa muka awak macam orang China? katanya dia dari keturunan Uzbekistan sebelah datuknya...oooooh.Ada beza ya attitude penjual di Madinah dan di Mekah..kesimpulan saya, penjual di Madinah lebih mesra dan mereka tak bermasam muka kalau kita tak beli.Berbual tak beli pun ok je.


2 comments:

  1. Salam..

    satu tempat yang masih ALLAH belum izinkan untuk jejakkan kaki. INSYALLAH suatu masa bila keadaan mengizinkan dan ALLAH izinkan..

    ReplyDelete
  2. Wslm..insya Allah sis.Allah akan jemput dan izinkan nanti amin amin ya robbal alamin..ini pun dah rindu nak ke sana lagi..teringat ingat.

    ReplyDelete