Tuesday 10 January 2017

Bakpia Pathok

Alhamdulillah, merasa ole ole dari Jogjakarta gitu dari teman yang baru balik dari sana.... berkotak-kotak dia bawa ke pejabat untuk dicicipi hihihi..

Kuih ni seakan chinese delicacy yang berinti kacang merah, bezanya yang dari Jakarta ni ada pelbagai perisa, ada kacang merah ( kumbu hitam), keju, kacang hijau, dll lagi lah. Memang dah biasa beli kalau berinti kacang merah ( wife orang pejabat ada jual pastries).Tapi tak sure namanya apa, aku panggil kuih kacang merah je.

Bila baca Wikipedia , Bak bermaksud daging, manakala pia adalah roti. Kebiasaannya diisi daging babi(pork) - hence nama dia "bak". Tapi dah ada pelbagai versi, dan ada sah Halal MUIS lagi (Majelis Ugama Islam Indonesia), divariasikan inti nya dengan kacang merah,kacang hijau, keju, durian, coklat, tiramisu dll. Pathok tu pulak nama daerah(desa Pathok)  di Jogja...kiranya bakpia Pathok la yang sedap sekali..mcm keropok lekor Losong yang femes sebab nama daerah nya Losong tu.

Ni gambar-gambar bakpia atau kueh pia dari google.Saya ambil gambar kotak je, menikmati sangat kan..terlupa nak snap ( sy suka perisa keju!)

Source:here


Dan blog ni ada bagi resepi buat kuih bakpia :) : Coba-coba Yuk

No comments:

Post a Comment