Saturday 20 January 2018

Tragedi Gunung Nuang & penutupan sementara Gunung Nuang

Kejadian ni berlaku minggu lepas..seorang pendaki dikhuatiri maut semasa menuruni puncak Gunung Nuang.

Sumber: malaymail
Pernah mendaki Nuang, so rasanya sy tahu which area...ada satu kawasan betul-betul tepi gaung, ditanda dengan tali-tali yang banyak, tak jauh dari puncak...masa lalu situ, angin kuat, saya terdetik juga ni kalau jatuh ni..parah atau memang maut. Sementelahan pula minggu lepas hujan, jadi tanah di situ mungkin lembut dan giveway (runtuh) bila pendaki lalu lalang...

Lokasi tanah runtuh lebih kurang 100 meter dari puncak(dari group whatsapp)

Innalillahinnalillahirajiun...Arwah merupakan seorang ahli perniagaan yang juga aktif bersukan, berusia 47 tahun. Kejadian berlaku pada 13 Januari, manakala operasi menyelamat dan membawa pulang mangsa mengambil masa lebih kurang 41 jam kerana bentuk muka bumi yang sukar dan faktor ketinggian gunung. Mangsa disahkan telah meninggal dunia .

Jadi sejak kejadian itu, Gunung Nuang telah ditutup kepada semua aktiviti pendakian...mohon semua pendaki akur akan arahan ini ya. Dalam suka, kena beringat soal keselamatan diri dan juga keadaan sekeliling. Buat masa ini, musim hujan, jadi apa kata elakkan mendaki gunung-gunung yang ekstrem sehingga cuaca berubah cerah semula...musim hujan, tanah lembut dna mendap, memang risiko tanah runtuh, atau pun risiko kepala air(air sungai naik mendadak).

Lagi sumber:

1. Lelaki maut di Gunung Nuang
2.Mayat pendaki dibawa turun
3.41 jam operasi menyelamat

2 comments:

  1. nampak cerun tu pun dah scary huhu..

    ReplyDelete
  2. perghhh
    betul..cerun tu jer nampak mencabar...tambah kalau hujan

    ReplyDelete