Tuesday 24 January 2017

It's been a long journey..2014-2016

Kiri (2014) - Kanan ( 2016)
Sebelum 2014 ...berat maintain 48-50kg walaupun dah melahirkan, menyusukan anak. Makan minum out tak jaga langsung. Makan je apa suka..bergoreng ke..burger, kfc, kek secret recipes adalah faveret! Saya ada hyperthyroidism. Emosi selalu tak stabil, mudah stress dan depressed. Memang high metabolism, yea..memang KURUS masa tu tapi tak sihat . Makan pulak merapu....we are what we eat kan?Toxic habis dalam badan ....Doktor juga suggest buat pembedahan buang kelenjar thyroid selepas melahirkan anak kedua(2011) tapi saya decide tak nak buat.

Tahun 2014 ..mula datang kesedaran bila ada student main teka umur ku 40an(saya baru 34 tahun hahahaha sedih) . Masa ni berat badan 61 - 63kg. Tersentap kejap..tapi takdelah sebab tu jadi major turning point.Memang makan berlebihan, makan bertambah...dengan makanan manis lagi, kek especially tambahan pula selalu outstation dan menginap di hotel untuk seminar dan kursus..asyik acara duduk dalam dewan dengan ceramah lepas tu makan.makan makan,makan , makan dan makan!( oh sy kalah dengan pastries dan cakes di hotel..skrg pun aarrghh hahaahha) Tahun 2013 arwah abah kembali ke Rahmatullah sebab complication diabetes dan sakit jantung(the reason sy stop blogging for a year!) . Mama pula ada darah tinggi.Kemudian husband yang beratnya 103kg (later saya include gambar dia ya, belum minta izin beliau hehehe) juga mula dapat kesedaran untuk kurangkan berat badan. Kami mula jaga pemakanan, cycling(tak suka jogging maa tu, memang jenis malas keluar rumah). Biasanya husband cycling sebelum subuh , saya pula petang atau malam. Hujung minggu paksa diri jogging 2-3 round tapi tak istiqomah. Makan memang jaga, air manis tolak terus, jajan, air gas, semua jenis manisan. Makan nasi & lauk small portion. Style memasak banyak bakar dan sup. Juga mengamalkan beberapa makanan sunnah (habatussauda, minyak zaitun,al manna) dan natural/organic  food ( virgin coconut oil,apple cider vinegar,pati delima)-ni bukan untuk kurus tapi untuk boost kesihatan.Kadang pelupa juga hihi jadi takde lah ambil hari-hari...tapi cuba ambil hari-hari kalau boleh.

Tahun 2015, tak silap sy masa ni hubby dah reach 70 kg, saya sekitar 54kg. Yeay!Seluar jeans lama-lama boleh pakai semula! Awal 2015, mula libatkan diri dengan hiking.I am healthier and happier...tak mudah stress!

Tahun 2016... berat badan suami 65kg, saya 52kg :).Makan macam biasa, suami masih istiqomah tolak air manis..sy je terlepas sekali sekalaaa..hahahahha.. dan mula aktif kan diri berlari mulai Jun 2016. Dari 3km..increase ke 5km..masih stuck ke 5km(pernah reach 6-7km..byk jalan hahahaha)..insya allah nak increase jarak dan masa larian. Best time, 5km, 35 minit..yeay! Tapi sekranag saya dah tak aim kelajuan..saya aim how far i can go....Hiking masih on... setiap hujung minggu kalau boleh! Tahun 2016 juga tahun yang sangat sweet dan memorable..sebab kami berdua berjaya mendaki Gunung Kinabalu..sesuatu yang kami tak pernah impikan pun sebelum ini!Dan juga gunung-gunung lain yang tak pernah terfikir pun nak jejak!

Tahun 2017 .. hidup akan diteruskan..dengan lebih sihat....mulai hari ini (Day 1) sedang mencuba exercise baru..bodyweight training aka freeletics..doakan saya istiqomah amin....

Sayangi diri anda  | Kurus sihat tanpa produk | Amalkan gaya hidup sihat | Fit for life!

2 comments:

  1. Chaiyok Dr Mai...saya pun tengah berusaha untuk turunkan semula berat badan yang naik semula ke KG asal sebelum consume Herbalife dulu, turun 18KG naikbalik 20KG...tsskk tsssk tsskk....apa-apa pun group support tu penting sepanjang proses diet ni, kalau sorang-sorang memang ke laut dalam gamaknya....

    ReplyDelete