Saturday 19 November 2016

Jantung rasa nak pecah.. mendaki Gunung lambak..again!

Antara tempoh seminggu sebelum mendaki minggu ini, kerjanya asyik makan..makan dan makan. No jogging pulak tu. Mendapat lah...pancit bila mendaki semalam. 

           Sebenarnya dalam tempoh setengah jam kita melakukan aktiviti cardio terutama berlari atau mendaki, ini adalah tempoh di mana jantung akan berdegup kencang untuk mengepam darah dengan laju bagi membekalkan oksigen ke paru-paru dan tenaga ke seluruh otot. Oleh itu kita juga akan tercungap-cungap sebab cuba mengambil oksigen semaksimum yang boleh( kalau tak silap, istilah dia, reaching max. volume for O2.Apabila kadar oksigen yang sesuai dengan aktiviti telah dicapai, selepas ni biasanya kita akan rasa jantung mulai stabil dan dah boleh bernafas macam biasa. Dalam setengah jam pertama mendaki, mungkin juga kerana pagi semalam sy mendaki terlalu pantas ( konon nak break rekod last week iaitu 1 jam 44 minit turun dan naik), memang jantung bukan berdegup pantas je, malah rasa nak temelompat keluar dari dada. 

         Perjalanan mendaki Gunung Lambak yang berketinggian 510 m, sebenarnya mempunyai jarak pendakian lebih kurang 1.6km jika dikira dari kaki gunung. Pada baki 400 m yang dirasakan seperti 4 kilometer, saya dah tak tahan, sy campak backpack ke tanah dan bersandar di sebatang pokok besar di jalur pendakian.Nafas ditarik dengan perlahan dan dalam, sambil menunggu degupan jantung kembali normal. Seorang pakcik berbangsa Cina berumur 50an menegur saya ( kami memang biasa bertembung), bertanyakan khabar sy, adakah sy ok. Sy membalas, "sy cuma perlukan rehat sekejap, kalau sy rasa tak ok..memang sy nak patah balik.."...Beliau menyuruh sy berjalan perlahan-lahan, tak perlu laju sangat nanti cepat penat.Selepas pakcik tu berlalu, sy duduk pulak atas tanah sebab rasa lenguh kaki.Fuh..there goes my record breaking (konon). Lima minit kemudian bila rasa sedikit ok, sy teruskan ke puncak, perlahan - lahan macam nenek kebayan hilang tongkat.Akhirnya sampai ke puncak... lega. Dan dapat tenaga baru untuk turun (dah sampai atas takkan nak stay ye tak..kenalah turun pulak kannnn). Sebenarnya sy memang dah nak turun sebaik mencecah puncak, ada pulak pendaki lain ajak bersembang...adeh..rugi 5-6 minit di situ...dalam perjalanan turun terserempak dengan sepasukan tentera yang sedang melakukan eksesais mendaki. Fuh lagi dahsyat, kasut but askar diorg dah la berat, dengan baju celoreng yang tebal dan panas lagi tu. Berborak lagi dengan senior officer mereka semasa berselisih ( dan  masa tik tok tik tok berjalan!).

Akhirnya saya sampai ke kaki gunung , dalam tempoh 1 jam 38 minit, naik dan turun. Self record breaking ke tu? Bagi saya tak..sebab semalam sy ada ambil jalan shortcut so jarak perjalanan lebih singkat. Haha..konon- konon competitive dengan diri sendiri lah ye. Tetapi, jika minta dibanding Gunung Datuk(885m), Gunung Angsi(825m), dengan Gunung Lambak....kedua - dua gunung ini lebih landai dan santai jalan pendakian berbanding jalan Gunung Lambak yang hampir 80% mencanak naik. Gunung Ledang pun boleh dikatakan cuma 30% perjalanannya yang mencabar di Killer Fitness Centre(KFC) nya, jalan lain, lebih landai, cuma jauh.Err..faham tak?

Cuba lagi minggu depan! 

Catatan heroin Gunung Lambak ^_^ hahahahaha

No comments:

Post a Comment