Saturday 25 January 2014

Travelog ke USA : 10.08.2012 Kuala Lumpur - Amsterdam



First time dapat tawaran ke kursus ni...rasa mcm tak percaya..mcm mimpi je..dream comes true...seawal bulan Jun 2012 aku dimaklumkan yang aku dicalonkan untuk ke kursus ni.Kemudian bermula Julai, proses isi permohonan, interview dan visa.Ada juga ralat semasa nak pegi ni..biarlah aku simpan sendiri rasa ralat tu...huhu..yang penting, cerita mesti diteruskan!

Nama kursus yang aku pegi nih, International Short Course of Dairy Production and Milk Value Chain....berkaitan dgn tenusu dan pemakanan berasaskan tenusu....lokasinye, di Michigan State University, Lansing, Michigan di US nun...kursus sebenarnye pada 12 - 17 Aug tetapi perjalanan kena awal sebab perjalanannye lama dan jauh...so..kami bertolak pada 10 Aug 2012....melalui kajian internet aku, Michigan tgh musim summer masa ni....





Dinner in KLM air lines..jangan mimpi nakjumpa nasi ye...




Perjalanan dari Kuala Lumpur ke Amsterdam mengambil masa 12 jam...hadoi...kematu montot....dan sepanjang 12 jam tu sempatlah aku 3x mengepam ,tgk 2 movie sampai rasa nak muntah......

About Pump and dump(salah satu istilah dalam penyusuan susu ibu)
Pump and dump bersebab ye...1. stok di rumahdah penuh sepeti deep freeer..2.susah nak transfer food in liquid/frozen form from US to Malaysia...kos, jarak perjalanan yang panjang iaitu 20 jam dengan 2 kali transit..kemungkinan ebm utk rosak dalam perjalanan atau tumpah adalah tinggi...)..haih....asalnye seat aku di tgh2, diapit oleh dua org jejaki Malaysia jugak..jejaki first, aku mintak duk tepi dia tak kasi pastu acuh tak acuh wpun aku ckp, aku selalu ke toilet(aku tak ckp lah aku nak mengepam)..jejaka yang kedua, alhamdulillah, dia kasi aku tukar seat dgn dia...senang lah aku nak melaksanakan project pump mengepam ni.Bila bersembang dengan jiran sebelah ni. rupanye dia dah beristeri..patutlah dia mudah bertolak ansur berbanding dgn kawan dia yang kedekut seat tu hahahaha...kawan dia bujang!

... at first aku pump di seat sbb mlm tu lampu ditutup..org semua tido..tapi bila dah terang, terpaksa lah melaksanakan projek di toilet atau nama manisnye lavatory huhuhu..dgn turbulence nye masa mengepam..mujur tandas nye bersih,stress juga memula,hampir tak dapat hasil sebab aku tak pernah mengepam di tandas, lagipula mmg tak kondusif sungguh mengepam di tandas!...pengalaman sungguh...err...aku tak puasa sepanjang perjalanan pergi balik ni..musafir...dan aku tak larat nak berpuasa ,lagikan pula sedang menyusukan...

Kat bawah ni suasana di Amsterdam Airport( Schipol Airport)







Perghh cheese wasabi...mesti pedas.

Cheese lagi...

Muka masing2 mcm tongkang pecah hahahaha, muka sakit badan sebab tido duduk...



After 3 hours..time to board again.....bila dah balik baru terasa.rugi pulak tak transit lama2 sikit kat sini...boleh keluar jalan2 kalau lama sikit..huhuhuh...

Dah terduduk sebab kerusi semua penuh...ok lagi kitorg duduk..yang baring tido kat lantai ruang menunggu ni pun ado..satu pemandangan normal di sini...


Bersambung...

No comments:

Post a Comment